Prečo nie sú členovia rodiny vhodní social media manažéri?

Social media manažér nerieši len postovanie príspevkov, ale aj plnenie vašich marketingových cieľov. Posty netvorí podľa vlastných pocitov, ale na základe dlhodobej stratégie a ich výkonnosti. A takéhoto človeka v každej rodine len tak nenájdete.
Čo vlastne robí social media manažér?
Skôr než sa pustíme do konkrétnych bodov, na úvod si o práci social media manažérov povieme zoširoka. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že social media manažér je hlas vašej značky v digitálnom prostredí. Je to práve on, kto sa stará o to, ako váš brand vystupuje v online, ako ho ľudia vnímajú a čo si o ňom myslia.
Práca „socialistu“ je rozmanitá a tvorba príspevkov v skutočnosti tvorí asi 20% jeho pracovného času. Okrem toho:
- Vyhodnocuje výkonnosť komunikácie a plnenie cieľov (KPIs)
- Moderuje diskusiu a odpovedá na správy
- Plánuje content podľa marketingových a obchodných plánov
- Sleduje dianie v online a má prehľad o aktuálnych trendoch
- Pozná všetky dostupné formáty a vie, kedy ich správne použiť
- Pozná značku do najmenších detailov, pretože všetko, čo ide z jeho rúk, musí spĺňať brandové kritéria a vychádzať z dizajn manuálu a tónu komunikácie
A v neposlednom rade musí byť social media manažér aj dobrý copywriter a človek so základným vizuálnym cítením. To platí aj vtedy, keď príspevky vytvára spoločne s grafikom.
Na to, že sme nechceli zachádzať do detailov, sme ten úvod celkom rozpísali.🙂
Dôvodov, prečo si nájsť social media manažéra (alebo content creatora) namiesto švagra, je však viac. Čo odlišuje dobrého social media manažéra od toho priemerného?
1. Contentu sa venuje konzistentne
Čo nie je pre človeka prioritou, to sa posúva na neskôr, na potom a na „zajtra to už vážne urobím.“ Social media komunikácii sa treba venovať pravidelne, pretože SMM okrem tvorby contentu sleduje komentáre, odpovedá na správy, kontroluje výsledky a robí kopec ďalšej neviditeľnej práce.
Hlavným pilierom content marketingu je pravidelnosť, pretože bez nej si ľudia namiesto vašej značky zapamätajú konkurenciu.
2. Sleduje dianie okolo značky aj mimo nej
Social media manažér musí svojou prácou žiť. Znie to ako klišé, no vzhľadom na povahu tejto pozície to platí doslova. Pozrieť sa párkrát týždenne, ako sa darí môjmu obsahu a aké správy nám ľudia poslali, to veru nestačí.
Kompetencie SMM však siahajú ešte ďalej.
Okrem diania okolo vašej firmy by ste mali mať prehľad aj o konkurencii – sledovať ako komunikujú, čo im funguje najlepšie a byť pripravený zareagovať, ak im niečo nevyjde. Byť online a neustále v strehu je (alebo by malo byť) pre socialistu rovnako bežné ako chodenie do práce.
3. Má dokonalý prehľad o trendoch
Ak chcete byť krok pred konkurenciou a vyčnievať z news feedu, bežnými fotkami a krátkym popisom to nedosiahnete. Social media komunikácia je dnes vo veľkej miere postavená na aktuálnych trendoch, ktoré sa menia každý týždeň.
Aby ste o nich vedeli skôr, než zapadnú prachom, opäť musíte sledovať viac než len storky svojej rodiny a obľúbených športových klubov.
Ideálne zdroje na inšpiráciu sú nielen vo feede, ale všade okolo. Ak by ste ale predsa len nevedeli, odkiaľ čerpať inšpirácie na trendy, tu máte zopár tipov:
www.newsfeed.cz – magazín zameraný na novinky a informácie z Facebooku (Meta)
www.later.com/blog – blog plánovača Later plný social media návodov a know-how
www.socialmediaexaminer.com – tvrdia o sebe, že sú najväčší zdroj social media tipov na svete a my si nedovolíme nesúhlasiť
www.socialmediatoday.com – čerstvé novinky zo social sveta nájdete práve tu
4. Analyzuje a vyhodnocuje
Sledovať počet lajkov nestačí. Čísla sú svätým grálom online marketingu, pretože vám v reálnom čase hovoria, čo funguje lepšie, priemerne alebo nefunguje vôbec. Social media manažér nehodnotí social media komunikáciu len podľa základných metrík, ale ide do hĺbky a pozná nástroje, ktoré urobia 50 % analýzy za neho.
Tak len pre predstavu:
- Vedeli ste, že oveľa hodnotnejšie je sledovať uloženia IG postov ako počet lajkov? Content, ktorý si ľudia ukladajú do kolekcií na neskôr, má pre nich väčšiu pridanú hodnotu.
- Počet prehratí FB alebo IG videa udáva všetky trojsekundové prehratia? Oveľa relevantnejšia metrika je ThruPlay, ktorá vyjadruje počet 15-sekundových prehratí (alebo pri videách kratších ako 15 sekúnd udáva počet prehratí celého videa).
Prostredníctvom relevantných metrík dokáže social media manažér optimalizovať content, pretože čísla jasne hovoria, aké príspevky fanúšikov bavia najviac. Výsledkom je publikačný plán, ktorý nevznikol pocitovo, ale podľa analýzy, ktoré robí vašu komunikáciu relevantnú pre cieľovku a efektívnu pre vás.
Namiesto vyhadzovania peňazí do nezmyslených postov venujete energiu a peniaze tomu, čo má potenciál fungovať.
5. Pozná rozdiely medzi social media platformami
Jednoduchý test, ako zistíte, že socialista nerobí svoju prácu zodpovedne: Porovnajte si firemný Facebook profil s Instagram účtom a ak nevidíte žiadne rozdiel v contente, máte jasnú odpoveď. Postovať rovnaký obsah 1:1 z jednej sociálnej sieti na druhú sa dá považovať za lajdáctvo alebo neskúsenosť.
Skúsený social media manažér veľmi dobre pozná rozdiely, aký obsah funguje na Facebooku, Instagrame, TikToku alebo YouTube. Rovnako dobre vie, akí ľudia sa týchto platformách nachádzajú a akým spôsobom content konzumujú a na základe týchto poznatkov ho potom prispôsobujú. Tak len pre predstavu, aby ste vedeli, ako nad contentom premýšľame my:
- Landscape fotky na Instagram nepatria – prednosť má portrétový rozmer, štvorec, ideálne však výškový formát 9:16 vhodný na Instastories aj Reels. Instagram je mobilná služba a horizontálna fotka (orientovaná na šírku) nevyužíva plný potenciál mobilného zobrazenia.
- Ľudia vo väčšine prípadoch sledujú Instastories s vypnutým zvukom, takže je na mieste do videa s hovoreným slovom pridať titulky alebo aspoň hedlajny s hlavnými informáciami.
Záver
Veríme, že vás informácie o pracovnej náplni social media manažéra presvedčili, že na túto pozíciu nedokážete obsadiť bežným človekom, ktorý trávi na sociálnych sieťach veľa času. Na dobrého socialistu musí človek vyrásť. Ak ho pre svoju značku potrebujete hneď teraz a rovno so skúsenosťami, ideálne bude si social media manažéra prenajať.
Alebo si ho môžete vychovať, no to platí len v prípade, že máte vo firme seniornejšieho človeka, ktorý by sa mu dokázal plnohodnotne venovať. Ak to nie je práve váš prípad, opäť platí prvá možnosť.
Profesionálny social media manažment vám zabezpečíme aj v DoDigital – od analýzy, stratégie až po správu a boosting. Nechajte si poradiť.
Spravovať social dokáže každý: Prečo nie sú členovia rodiny vhodní social media manažéri?
Práca „socialistu“ je rozmanitá a tvorba príspevkov v skutočnosti tvorí asi 20% jeho pracovného času. Social media manažér netvorí posty podľa vlastných pocitov, ale na základe dlhodobej stratégie a ich výkonnosti.
Prečítam si článok